Algemene voorwaarden
Artikel 1. Begrippen
Cliënt: de natuurlijke persoon die zorg afneemt bij een zorgaanbieder.
Organisatie: Thuiszorg Tenderhands Care BV nader te noemen Tenderhands Care is een
thuiszorgorganisatie voor persoonlijk Verzorging, Verpleging, Begeleiding en Huishoudelijke
hulp.
Is gevestigd te Amstelveen , In de Wolken 226 , 1186 BP
Postadres: In de Wolken 226 , 1186 BP Amstelveen
Is gevestigd te Amstelveen , In de Wolken 226 , 1186 BP
Postadres: In de Wolken 226 , 1186 BP Amstelveen
Diensten: De door Tenderhands Care te leveren diensten bestaan uit:
Persoonlijke verzorging
Verpleging
Begeleiding
Huishoudelijke Ondersteuning
Persoonlijke verzorging
Verpleging
Begeleiding
Huishoudelijke Ondersteuning
Zorgverleners: Bij Tenderhands Care heb je de volgende geschoolde medewerkers:
Verpleegkundigen niveau 4 en 5
Verzorgende IG-niveau 3
Helpende niveau 2
Huishoudelijke medewerkers
Verpleegkundigen niveau 4 en 5
Verzorgende IG-niveau 3
Helpende niveau 2
Huishoudelijke medewerkers
Wijkverpleegkundige: Is in het bezit van een niveau 5/6 diploma en stelt de indicaties binnen
Tenderhands Care en is verantwoordelijk voor het coördineren van de zorgverlening ten
behoeve van de cliënten voor;
ZVW: Zorgverzekeringswet
PGB: Persoons Gebonden Budget
PZ: Particuliere Zorgvragers
Artikel 2. Algemeen
2.1 Deze algemene voorwaarden gelden voor de levering van alle producten door
Tenderhands Care, voor zover van deze voorwaarden niet door Tenderhands Care en de client
uitdrukkelijk en schriftelijk is afgewezen.
2.2 De levering van producten door Tenderhands Care, is onderworpen aan de daarop van
toepassing zijnde geldende wettelijke regeling, zoals onder meer in de bepalingen van de
ZVW,WLZ en Ondersteuning ,arbeidsomstandighedenwet (ARBO) en de wet op beroepen in
de individuele Gezondheidszorg (BIG) en met in acht neming van de Wet Aanvullende
bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg( Wabvpz)- ,AVG (Algemene Verordening
Gegevensbescherming)
2.3 Voor de levering van de diverse producten door Tenderhands Care, zijn naast deze
algemene voorwaarden voor verschillende producten aanvullende voorwaarden vastgesteld,
dan wel kunnen in de toekomst nog worden vastgesteld. Deze aanvullende voorwaarden,
zoals deze thans wel in de toekomst zullen gelden, maken deel uit van de onderhevige
algemene voorwaarden
Artikel 3 Afspraken
Wanneer is de Algemene voorwaarden van toepassing?
De Algemene voorwaarden is van toepassing op de overeenkomst tussen u en ons. Deze
voorwaarden is van toepassing op:
Overeenkomsten met cliënten die vanuit de Zorg verzekeringswet (ZvW) zorg ontvangen. Overeenkomsten met cliënt die vanuit de Wlz zorg ontvangen.
Overeenkomsten met cliënten die vanuit de Zorg verzekeringswet (ZvW) zorg ontvangen. Overeenkomsten met cliënt die vanuit de Wlz zorg ontvangen.
In deze voorwaarden staan voor u geldende Algemene Voorwaarden.
Over wie gaan deze voorwaarden(s)?
In deze voorwaarden gaat het over ‘u’ en over ‘wij’. Met ‘wij’ wordt de zorgaanbieder bedoeld
die deze voorwaarden gebruikt. Met ‘u’ wordt degene bedoeld aan wie wij zorg verlenen en
diens vertegenwoordiger (dat is degene die namens hem/haar beslissingen kan nemen als
hij/zij dat zelf niet meer kan).
Vanaf wanneer zijn deze voorwaarden(s) van toepassing?
Vanaf wanneer zijn deze voorwaarden(s) van toepassing?
De Algemene Voorwaarden in deze voorwaarden(s) zijn van toepassing vanaf het moment dat
u ons aanbod van de te leveren zorg heeft aanvaard.
Artikel 4. Uitvoering
4.1 Tenderhands Care levert haar producten naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de kwaliteitscriteria zoals vastgelegd in de kwaliteitswet Zorginstelling, de
kwaliteitseisen van de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg en Wet kwaliteit, klachten en
geschillen zorg (Wkkgz)
4.2 Tenderhands Care en de client verlenen elkaar tijdig alle medewerking en benodigde
informatie om kwaliteitszorg te kunnen leveren.
4.3 Op de zorgverlening door Tenderhands Care zijn de volgende op schrift gestelde
documenten van toepassing:
Privacyreglement
Hygiëne richtlijnen
Procedure melding agressie en seksuele intimidatie
Klachtenreglement
Algemene Voorwaarden
Privacyreglement
Hygiëne richtlijnen
Procedure melding agressie en seksuele intimidatie
Klachtenreglement
Algemene Voorwaarden
Al deze documenten worden op aanvraag door de organisatie verstrekt.
4.4 Tenderhands Care levert haar producten zonder onderscheid te maken in ras, sekse,
huidskleur of levensovertuiging
4.5 De cliënt ontvangt bij de start van de zorg een zorgdossier. Dit zorgdossier is ook digitaal
via de ECD (ONS) in te zien. In dit zorgdossier wordt alles over, voor de zorg vastgelegd. De
indicatie, het zorgleefplan, de activiteiten, rapportages en daarnaast kunnen zowel zorg- en/of
hulpverleners aantekeningen maken over, voor het verloop van de zorgverlening.
4.6 Het zorgdossier blijft eigendom van Tenderhands Care en kan ten alle tijden worden
gebruikt voor controles die uitgevoerd worden door het ministerie van gezondheid, de
zorgverzekeraar, de gemeenten, de inspectie gezondheidszorg of de HKZ certificerende
organisatie.
4.7 Tenderhands Care is 24 uur per dag gedurende zeven dagen per week telefonisch
bereikbaar en beschikbaar. Telefoonnummer en contactpersoon staan vermeld in het
zorgdossier.
4.8 De werktijden voor Wijkverpleging zijn 07:00 – 23:00 uur van Maandag t/m Vrijdag
Ochtend 07:00 – 14:00 uur
Middag 16:30 – 22:00 uur
Ochtend 07:00 – 14:00 uur
Middag 16:30 – 22:00 uur
4.9 De zorgverlening wordt regelmatig geëvalueerd, op basis van de uitkomst wordt de
indicatie bijgesteld en kan de zorg worden opgebouwd, afgebouwd, voortgezet of beëindigd.
4.10 Tenderhands Care verleent zorg op basis van een vaste zorgverlener of een klein team.
Deze zorgverleners vullen elkaar op het gebied van deskundigheid en continuïteit aan. Dit
heeft tot gevolg dat de client soms met meerdere zorgverleners te maken kan krijgen.
4.11 De cliënt draagt er zorg voor dat de zorgverlener op het afgesproken tijdstip de woning
kan betreden.
Kunnen wij deze voorwaarden(s) wijzigen?
De Algemene Voorwaarden in dit document kunnen slechts gewijzigd worden:
Als een wijziging noodzakelijk is door wijzigingen in wet- of regelgeving; of Door ons, na verzwaard advies van de cliëntenraad en als de wijziging niet in uw nadeel is. Wij informeren u tijdig over een wijziging van deze voorwaarden(s). Daarbij geven wij aan wanneer de wijziging in werking treedt. Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving, treedt in werking op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving in werking treedt. Van zo’n wijziging kunnen wij u ook achteraf informeren.
Kunnen wij deze voorwaarden(s) wijzigen?
De Algemene Voorwaarden in dit document kunnen slechts gewijzigd worden:
Als een wijziging noodzakelijk is door wijzigingen in wet- of regelgeving; of Door ons, na verzwaard advies van de cliëntenraad en als de wijziging niet in uw nadeel is. Wij informeren u tijdig over een wijziging van deze voorwaarden(s). Daarbij geven wij aan wanneer de wijziging in werking treedt. Een wijziging die rechtstreeks voortvloeit uit een wijziging van wet- of regelgeving, treedt in werking op het moment waarop de wijziging van wet- of regelgeving in werking treedt. Van zo’n wijziging kunnen wij u ook achteraf informeren.
Artikel 5 Welke verplichtingen hebben wij?
Wij hebben de volgende verplichtingen:
Wij werken met u samen om de zorgverlening af te stemmen op uw wensen en behoeften; Wij onthouden ons van gedrag dat schadelijk is voor uw gezondheid of welzijn;
Wij werken met u samen om de zorgverlening af te stemmen op uw wensen en behoeften; Wij onthouden ons van gedrag dat schadelijk is voor uw gezondheid of welzijn;
Als er een incident in de zorgverlening is geweest waar u merkbare gevolgen van heeft of kunt
hebben, informeren wij u onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident en wat de
mogelijkheden zijn om de gevolgen te verhelpen.
Wij kunnen maximaal 30-45 minuten van het reguliere ingeplande Zorgmoment afwijken, ingeval er een calamiteit plaatsvind (bijvoorbeeld: heftige weersomstandigheden, cliënt in nood, uitval van zorgverlener door ziekte, ongeluk zorgverlener). Als dit het geval is, wordt er telefonisch contact met u opgenomen.
Wij kunnen maximaal 30-45 minuten van het reguliere ingeplande Zorgmoment afwijken, ingeval er een calamiteit plaatsvind (bijvoorbeeld: heftige weersomstandigheden, cliënt in nood, uitval van zorgverlener door ziekte, ongeluk zorgverlener). Als dit het geval is, wordt er telefonisch contact met u opgenomen.
Welke verplichtingen heeft u?
U heeft de volgende verplichtingen:
U heeft de volgende verplichtingen:
u geeft ons naar beste weten de inlichtingen die nodig zijn en de medewerking die nodig is
voor de uitvoering van de overeenkomst;
u stelt ons in staat om de zorgverlening te leveren zoals overeengekomen in het zorgplan en
conform regelgeving over de arbeidsomstandigheden, zoals veiligheid, gezondheid en hygiëne;
u meldt ons zo snel mogelijk als u schade constateert die mogelijk door ons is veroorzaakt;
u onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor onze instelling, de gezondheid of het welzijn
van andere cliënten, onze medewerkers en vrijwilligers;
u mag zonder onze toestemming geen beeldopnamen maken van andere cliënten, onze
medewerkers en vrijwilligers. Als u voor privégebruik geluidsopnamen wil maken van een
gesprek met een van onze
medewerkers, dan meldt u dit voor het gesprek. U mag niet zonder onze toestemming
geluidsopnamen van een gesprek met een van onze medewerkers openbaar maken
Artikel 6 Zorgplan 1)
Wat is een zorgplan en hoe komt het tot stand?
Het zorgplan is een document dat bij de start van onze zorgverlening in overleg met u wordt opgesteld. In het zorgplan worden de afspraken over de uitvoering van de zorgverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking vastgelegd. In het zorgplan sluiten wij zoveel mogelijk aan bij uw wensen en mogelijkheden.
Het zorgplan is een document dat bij de start van onze zorgverlening in overleg met u wordt opgesteld. In het zorgplan worden de afspraken over de uitvoering van de zorgverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking vastgelegd. In het zorgplan sluiten wij zoveel mogelijk aan bij uw wensen en mogelijkheden.
Wat gebeurt er als wij het met elkaar niet eens worden over het zorgplan?
Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het zorgplan. Als dat toch niet lukt of als u geen toestemming geeft voor (delen van) onze zorgverlening/behandeling, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om ernstig nadeel voor u te voorkomen.
Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het zorgplan. Als dat toch niet lukt of als u geen toestemming geeft voor (delen van) onze zorgverlening/behandeling, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om ernstig nadeel voor u te voorkomen.
1).Afhankelijk van het type zorg, zijn dit de benamingen voor het zorgplan; indicatie/zorgplan (ZvW), persoonlijke
ondersteuningsplan.
Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren wij met u het zorgplan en bespreken wij hoe de zorgverlening verloopt en/of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken met u dan bovendien: De wijze waarop u uw leven wenst in te richten en welke ondersteuning u daarbij van ons zou willen ontvangen; De doelen van de zorgverlening voor een bepaalde periode en hoe wij die met u zullen proberen te bereiken; De zorgverleners die voor de verschillende onderdelen van de zorgverlening verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming tussen die zorgverleners plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is; Welke familieleden of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of van ons informatie krijgen over de zorgverlening en hoe wij dat zullen doen; Hoe vaak en waarom het zorgplan met u zal worden geëvalueerd en geactualiseerd. Na een evaluatie en actualisatie van het zorgplan, zullen wij er steeds, binnen uiterlijk 6 weken, voor zorgen dat de uitkomsten in het zorgplan worden opgenomen en dat u inzage hierin krijgt.
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren wij met u het zorgplan en bespreken wij hoe de zorgverlening verloopt en/of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken met u dan bovendien: De wijze waarop u uw leven wenst in te richten en welke ondersteuning u daarbij van ons zou willen ontvangen; De doelen van de zorgverlening voor een bepaalde periode en hoe wij die met u zullen proberen te bereiken; De zorgverleners die voor de verschillende onderdelen van de zorgverlening verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming tussen die zorgverleners plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is; Welke familieleden of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of van ons informatie krijgen over de zorgverlening en hoe wij dat zullen doen; Hoe vaak en waarom het zorgplan met u zal worden geëvalueerd en geactualiseerd. Na een evaluatie en actualisatie van het zorgplan, zullen wij er steeds, binnen uiterlijk 6 weken, voor zorgen dat de uitkomsten in het zorgplan worden opgenomen en dat u inzage hierin krijgt.
Wat als u niet kunt of wilt overleggen over het zorgplan?
Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorgverlening, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Wij houden dan bij het vastleggen, de evaluatie of actualisering van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met wat wij denken wat u wilt en kunt gezien uw mogelijkheden en beperkingen.
Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorgverlening, dan wordt dat in het zorgplan vermeld. Wij houden dan bij het vastleggen, de evaluatie of actualisering van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met wat wij denken wat u wilt en kunt gezien uw mogelijkheden en beperkingen.
Wat als wij of u de afspraken in het zorgplan niet kunnen (kunt) nakomen?
Als de zorgvraag verandert en wij niet meer de mogelijkheid hebben om de zorg te bieden, dan laten wij u dat zo snel mogelijk weten en gaan wij met u hierover in gesprek. Als het voor u onmogelijk is om de zorgverlening te ontvangen, vertelt u ons dat zo snel mogelijk en in ieder geval 24 uur van tevoren. Bijvoorbeeld als u met vakantie bent of een dag niet aanwezig kunt zijn. Als u dit niet doet, kunnen wij gederfde inkomsten bij u in rekening brengen, tenzij u kunt aantonen dat u absoluut niet in staat was u op tijd af te melden. Het bedrag dat door ons in rekening kan worden gebracht, is niet hoger dan de door ons gederfde inkomsten.
Als de zorgvraag verandert en wij niet meer de mogelijkheid hebben om de zorg te bieden, dan laten wij u dat zo snel mogelijk weten en gaan wij met u hierover in gesprek. Als het voor u onmogelijk is om de zorgverlening te ontvangen, vertelt u ons dat zo snel mogelijk en in ieder geval 24 uur van tevoren. Bijvoorbeeld als u met vakantie bent of een dag niet aanwezig kunt zijn. Als u dit niet doet, kunnen wij gederfde inkomsten bij u in rekening brengen, tenzij u kunt aantonen dat u absoluut niet in staat was u op tijd af te melden. Het bedrag dat door ons in rekening kan worden gebracht, is niet hoger dan de door ons gederfde inkomsten.
Artikel 7 Persoonsgegevens en privacy
Is er een zorgdossier?
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals medische gegevens. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals medische gegevens. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.
Waarvoor wordt uw zorgdossier gebruikt en wie hebben inzage?
Zonder uw uitdrukkelijke toestemming geven wij aan anderen geen inzage in het zorgdossier, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer inzage door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd noodzakelijk is.
Zonder uw uitdrukkelijke toestemming geven wij aan anderen geen inzage in het zorgdossier, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer inzage door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd noodzakelijk is.
Anderen zijn niet;
Degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de zorgverlening of behandeling als dat noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden; Uw (wettelijke) vertegenwoordiger (als u die heeft), voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn/haar taak.
Degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de zorgverlening of behandeling als dat noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden; Uw (wettelijke) vertegenwoordiger (als u die heeft), voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn/haar taak.
Wij gebruiken uw zorgdossier bij de zorgverlening uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals
voor:
De goede zorgverlening en behandeling aan u;
Kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering van de zorgverlening;
De financiële afwikkeling en controle;
Intercollegiale toetsing;
Intervisie en supervisie;
Calamiteiten- en incidentenonderzoek.
De goede zorgverlening en behandeling aan u;
Kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering van de zorgverlening;
De financiële afwikkeling en controle;
Intercollegiale toetsing;
Intervisie en supervisie;
Calamiteiten- en incidentenonderzoek.
Kunt u een verzoek doen tot het wijzigen of vernietigen van uw zorgdossiergegevens?
Als u een vernietigingsverzoek schriftelijk doet, dan vernietigen wij uw zorgdossier. Wij vernietigen uw zorgdossier echter niet als het bewaren van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan u zelf. Het moet dan gaan om een concreet, actueel belang. Wij vernietigen uw zorgdossier ook niet als dat niet mag op grond van de wet. Binnen een maand nadat u ons gevraagd heeft om uw dossier te vernietigen laten wij u schriftelijk weten of wij dat gedaan hebben. Deze termijn kunnen wij zo nodig met 2 maanden verlengen. Als wij uw verzoek om uw zorgdossier te vernietigen afwijzen, vermelden wij de reden daarvan in onze schriftelijke reactie op uw verzoek. Zolang u bij ons in zorg bent kunnen wij niet zonder zorgdossier werken. Wel kunnen we op uw verzoek onderdelen daaruit corrigeren of verwijderen wanneer deze niet juist of niet relevant zijn of wanneer u er bezwaar tegen heeft. U kunt daartoe een verzoek doen. Wij zullen dit verzoek met u bespreken en aangeven of en hoe het uitgevoerd kan worden.
Als u een vernietigingsverzoek schriftelijk doet, dan vernietigen wij uw zorgdossier. Wij vernietigen uw zorgdossier echter niet als het bewaren van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan u zelf. Het moet dan gaan om een concreet, actueel belang. Wij vernietigen uw zorgdossier ook niet als dat niet mag op grond van de wet. Binnen een maand nadat u ons gevraagd heeft om uw dossier te vernietigen laten wij u schriftelijk weten of wij dat gedaan hebben. Deze termijn kunnen wij zo nodig met 2 maanden verlengen. Als wij uw verzoek om uw zorgdossier te vernietigen afwijzen, vermelden wij de reden daarvan in onze schriftelijke reactie op uw verzoek. Zolang u bij ons in zorg bent kunnen wij niet zonder zorgdossier werken. Wel kunnen we op uw verzoek onderdelen daaruit corrigeren of verwijderen wanneer deze niet juist of niet relevant zijn of wanneer u er bezwaar tegen heeft. U kunt daartoe een verzoek doen. Wij zullen dit verzoek met u bespreken en aangeven of en hoe het uitgevoerd kan worden.
Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van het zorgdossier?
Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving.
Dat betekent het volgende:
Voor gegevens uit het zorgdossier geldt een bewaartermijn van 15 jaar na beëindiging van de zorg, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is; Wij kunnen zonder uw toestemming uw persoonsgegevens verwerken over intern gemelde incidenten als dat noodzakelijk is voor het onderzoek van het incident; Wij handelen conform wet- en regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens.
Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving.
Dat betekent het volgende:
Voor gegevens uit het zorgdossier geldt een bewaartermijn van 15 jaar na beëindiging van de zorg, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is; Wij kunnen zonder uw toestemming uw persoonsgegevens verwerken over intern gemelde incidenten als dat noodzakelijk is voor het onderzoek van het incident; Wij handelen conform wet- en regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens.
Kunt u het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?
U kunt het zorgdossier inzien en een kopie krijgen. Er wordt geen inzage in, of afschrift van een deel van het dossier verleend als de persoonlijke levenssfeer van een ander daardoor wordt geschaad, en dat belang boven het belang van inzage moet prevaleren. Dit betreft een uitzonderingssituatie.
U kunt uw dossier elektronisch, via Caren inzien. U ontvangt van ons de uitnodigingsbrief en uw persoonlijke inlogcode.
U kunt het zorgdossier inzien en een kopie krijgen. Er wordt geen inzage in, of afschrift van een deel van het dossier verleend als de persoonlijke levenssfeer van een ander daardoor wordt geschaad, en dat belang boven het belang van inzage moet prevaleren. Dit betreft een uitzonderingssituatie.
U kunt uw dossier elektronisch, via Caren inzien. U ontvangt van ons de uitnodigingsbrief en uw persoonlijke inlogcode.
Wat gebeurt er met het zorgdossier na het einde van de overeenkomst?
Ook na beëindiging van de overeenkomst bewaren wij het zorgdossier en overige (administratieve) gegevens zo lang als dat wettelijk gezien verplicht is of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is. U krijgt Een kopie of inzage als u dat wilt, tenzij er sprake is van de uitzonderingssituatie zoals beschreven onder: Kunt u het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?
Ook na beëindiging van de overeenkomst bewaren wij het zorgdossier en overige (administratieve) gegevens zo lang als dat wettelijk gezien verplicht is of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is. U krijgt Een kopie of inzage als u dat wilt, tenzij er sprake is van de uitzonderingssituatie zoals beschreven onder: Kunt u het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?
Geven wij uw nabestaanden inzage in het zorgdossier?
Als u vóór uw overlijden daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens ons mag worden verondersteld volgens de daarvoor geldende richtlijnen van de KNMG, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek inzage in het zorgdossier. Als duidelijk of aannemelijk is dat u dat juist niet zou hebben gewild, dan verlenen wij geen inzage aan nabestaanden.
Als u vóór uw overlijden daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens ons mag worden verondersteld volgens de daarvoor geldende richtlijnen van de KNMG, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek inzage in het zorgdossier. Als duidelijk of aannemelijk is dat u dat juist niet zou hebben gewild, dan verlenen wij geen inzage aan nabestaanden.
Hoe gaan wij om met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs?
Als wij u willen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs, dan informeren wij u over het doel van het wetenschappelijk onderzoek of onderwijs en over de mogelijke risico’s van medewerking daaraan. Alleen als u daarvoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven, mogen wij u bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs betrekken, of uw gegevens ter beschikking stellen of gebruiken.
Als wij u willen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs, dan informeren wij u over het doel van het wetenschappelijk onderzoek of onderwijs en over de mogelijke risico’s van medewerking daaraan. Alleen als u daarvoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven, mogen wij u bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs betrekken, of uw gegevens ter beschikking stellen of gebruiken.
Als het vragen van uitdrukkelijke toestemming onmogelijk blijkt of een onevenredige
inspanning kost kan de gegevensverwerking met het oog op wetenschappelijk of historisch
onderzoek of statistische doeleinden worden uitgevoerd als:
Het onderzoek een algemeen belang dient en
Bij de uitvoering is voorzien in zodanig waarborgen dat de persoonlijke levenssfeer van de
betrokkene niet onevenredig wordt geschaad.
Wij kunnen ook volledig anoniem en niet meer tot u te herleiden gegevens gebruiken of
verstrekken, zonder uw toestemming.
Hoe gaan wij om met beeldmateriaal voor voorlichting over onze organisatie?
Voor onze brochures of website worden soms foto’s of ander beeldmateriaal gemaakt. Als wij gebruik willen maken van foto’s of video’s waarin u voorkomt, zullen wij daarvoor altijd eerst afzonderlijk uitdrukkelijke toestemming aan u vragen.
Voor onze brochures of website worden soms foto’s of ander beeldmateriaal gemaakt. Als wij gebruik willen maken van foto’s of video’s waarin u voorkomt, zullen wij daarvoor altijd eerst afzonderlijk uitdrukkelijke toestemming aan u vragen.
Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?
Als wij een medische handeling uitvoeren zorgen wij ervoor dat dit buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:
De zorgverlener die de handeling verricht en degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de handeling noodzakelijk is;
Uw vertegenwoordiger, tenzij de zorgverlener vindt dat de aanwezigheid van de vertegenwoordiger niet past bij goede zorgverlening.
Wanneer wij van plan zijn om bij een medische handeling of een gesprek een stagiaire aanwezig te laten zijn, dan vragen wij u daarvoor voorafgaand toestemming.
Als wij een medische handeling uitvoeren zorgen wij ervoor dat dit buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:
De zorgverlener die de handeling verricht en degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de handeling noodzakelijk is;
Uw vertegenwoordiger, tenzij de zorgverlener vindt dat de aanwezigheid van de vertegenwoordiger niet past bij goede zorgverlening.
Wanneer wij van plan zijn om bij een medische handeling of een gesprek een stagiaire aanwezig te laten zijn, dan vragen wij u daarvoor voorafgaand toestemming.
Artikel 8 Betalingsvoorwaarden
Moet u betalen voor de zorgverlening?
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals medische gegevens. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals medische gegevens. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.
U moet ons voor de zorgverlening betalen als deze niet op grond van de Wet langdurige zorg
of de Zorgverzekeringswet rechtstreeks door het zorgkantoor of de zorgverzekeraar aan ons
wordt betaald.
Daarnaast kan het zijn dat u verplicht bent een wettelijke eigen bijdrage te betalen aan het
CAK. Het CAK bepaalt hoe hoog die eigen bijdrage is. Ook kan het zijn dat de zorg onder het
eigen risico van de Zorgverzekeringswet valt.
Hoeveel moet u betalen?
Als u moet betalen voor de zorgverlening, informeren wij u vóór de aanvang van die zorgverlening over onze prijzen. Informatie over de eigen bijdrage kunt u opvragen bij het CAK. Uw verzekeraar kan u informeren over het eigen risico.
Als u moet betalen voor de zorgverlening, informeren wij u vóór de aanvang van die zorgverlening over onze prijzen. Informatie over de eigen bijdrage kunt u opvragen bij het CAK. Uw verzekeraar kan u informeren over het eigen risico.
Op welk moment moet u betalen?
Wij sturen u voor de zorgverlening waarvoor u zelf moet betalen, een duidelijke en gespecificeerde factuur die u binnen 14 dagen moet betalen via automatische incasso of acceptgiro.
Wij sturen u voor de zorgverlening waarvoor u zelf moet betalen, een duidelijke en gespecificeerde factuur die u binnen 14 dagen moet betalen via automatische incasso of acceptgiro.
Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Na het verstrijken van de termijn van 14 dagen sturen wij u een betalingsherinnering en krijgt u van ons de gelegenheid alsnog te betalen binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering. Als u daarna nog steeds niet heeft betaald, brengen wij rente en buitengerechtelijke incassokosten bij u in rekening vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend in overeenstemming met het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Na het verstrijken van de termijn van 14 dagen sturen wij u een betalingsherinnering en krijgt u van ons de gelegenheid alsnog te betalen binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering. Als u daarna nog steeds niet heeft betaald, brengen wij rente en buitengerechtelijke incassokosten bij u in rekening vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend in overeenstemming met het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Kunnen wij de prijzen van de zorgverlening aanpassen?
Wij kunnen elk jaar de prijzen van de zorgverlening aanpassen aan in ieder geval de loon- en prijsontwikkelingen (‘indexeren’) en wettelijke tarieven.
Wij kunnen elk jaar de prijzen van de zorgverlening aanpassen aan in ieder geval de loon- en prijsontwikkelingen (‘indexeren’) en wettelijke tarieven.
Artikel 9 Informatieverstrekking
Welke informatie krijgt u?
Wij informeren u in ieder geval tijdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen die hiervoor zijn opgesomd onder Hoofdstuk 2. Zorgplan: Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Ook spannen wij ons in dat u voldoende geïnformeerd blijft over alles wat voor u van belang is voor de uitvoering van de overeenkomst.
Verder geven wij u (op onze website of op papier) informatie over:
Algemene zaken die bij ons spelen en die voor de zorg belangrijk zijn;
Welke zorg en eventuele aanvullende diensten wij bieden;
Hoe u een nieuwe indicatie/verwijzing/machtiging kan krijgen en of wij daarbij kunnen helpen;
De mogelijkheid tot het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring waarin u uit hoe u wilt ,dat er wordt gehandeld als u in een situatie komt waarin u niet meer voor uzelf kunt beslissen;
Onze bereikbaarheid bij een noodsituatie;
Onze klachtenregeling; ons privacyreglement; Onze cliëntenraad.
Wij informeren u in ieder geval tijdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen die hiervoor zijn opgesomd onder Hoofdstuk 2. Zorgplan: Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Ook spannen wij ons in dat u voldoende geïnformeerd blijft over alles wat voor u van belang is voor de uitvoering van de overeenkomst.
Verder geven wij u (op onze website of op papier) informatie over:
Algemene zaken die bij ons spelen en die voor de zorg belangrijk zijn;
Welke zorg en eventuele aanvullende diensten wij bieden;
Hoe u een nieuwe indicatie/verwijzing/machtiging kan krijgen en of wij daarbij kunnen helpen;
De mogelijkheid tot het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring waarin u uit hoe u wilt ,dat er wordt gehandeld als u in een situatie komt waarin u niet meer voor uzelf kunt beslissen;
Onze bereikbaarheid bij een noodsituatie;
Onze klachtenregeling; ons privacyreglement; Onze cliëntenraad.
Hoe geven wij informatie?
Elke keer als wij u informatie geven, proberen wij dit te doen op een voor u geschikt niveau en geschikte vorm. Wij gaan na of u de informatie heeft begrepen en of u nog vragen heeft.
Elke keer als wij u informatie geven, proberen wij dit te doen op een voor u geschikt niveau en geschikte vorm. Wij gaan na of u de informatie heeft begrepen en of u nog vragen heeft.
Welke informatie krijgen wij van u?
Voor de aanvang van de zorg:
Geeft u ons de naam en bereikbaarheidsgegevens van een contactpersoon, uw (wettelijke) vertegenwoordiger of de persoon die door u (schriftelijk) is gemachtigd in uw plaats te treden als u niet meer in staat kunt worden geacht tot een redelijke waardering van uw belangen; En gedurende de looptijd daarvan, legitimeert u zich met een wettelijk erkend en geldig legitimatiebewijs; Geeft u ons naar beste weten alle informatie die van belang kan zijn voor de zorgverlening of behandeling, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring; Informeert u ons als u zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder.
Voor de aanvang van de zorg:
Geeft u ons de naam en bereikbaarheidsgegevens van een contactpersoon, uw (wettelijke) vertegenwoordiger of de persoon die door u (schriftelijk) is gemachtigd in uw plaats te treden als u niet meer in staat kunt worden geacht tot een redelijke waardering van uw belangen; En gedurende de looptijd daarvan, legitimeert u zich met een wettelijk erkend en geldig legitimatiebewijs; Geeft u ons naar beste weten alle informatie die van belang kan zijn voor de zorgverlening of behandeling, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring; Informeert u ons als u zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder.
Artikel 10 Beëindiging of onderbreking zorg
Als de client de zorgverlening incidenteel wil onderbreken, dient de client Tenderhands Care
zo spoedig mogelijk hiervan in kennis te stellen. Als dit korter is dan 24 uur voor de
afgesproken zorgverlening gebeurt, wordt de eigen bijdrage voor de geplande zorg in rekening
gebracht, met uitzondering van, onder voorbehoud van overmacht situaties.
Als de zorgverlening op verzoek van de client langer dan vier weken wordt onderbroken wordt
de zorgverlening als beëindigd beschouwd. Als de zorgverlening langer dan drie maanden
wordt onderbroken, moet er een nieuwe indicatie worden gesteld door de
wijkverpleegkundige.
De zorgovereenkomst eindigt van rechtswege op het moment dat de uiterste geldigheidsduur
van de door de wijkverpleegkundige afgegeven indicatie is verstreken en geen herindicatie is
afgegeven. Als voor de afloop van deze uiterste geldigheidsduur de zorgindicatie is komen te
vervallen, is Tenderhands Care bevoegd de overeenkomst tussentijds te beëindigen met
inachtneming van een opzegtermijn van een week. Als de client hier niet mee instemt kan
hij/zij een herindicatie bij een wijkverpleegkundige aanvragen.
De client kan de zorgovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van
een week.
In de weekenden, op feestdagen en gedurende vakantie wordt de zorg zoveel mogelijk
gecontinueerd. Het kan zijn dat, in overleg met de cliënt, de zorgverlening op een ander
tijdstip wordt gegeven of enigszins verminderd wordt.
Als een zorgverlener plotseling ziek wordt, zal Tenderhands Care zich inspannen om voor
vervanging te zorgen. In sommige situaties kan dit betekenen dat de hulp of de zorg tijdelijk
op een ander tijdstip wordt gegeven, uiteraard in overleg met de cliënt.
Als de cliënt gaandeweg de zorg afwijkend gedrag begint te vertonen zoals beschreven in de
Uitsluitingscriteria.
Artikel 11 Uitsluiting criteria:
We vinden het erg belangrijk om de juiste zorg te leveren aan onze cliënten. Dit heeft tot
gevolg dat we zorgvragers die een specifieke zorgvraag hebben of een bepaald gedrag
vertonen niet altijd de juiste zorg kunnen bieden. Om deze reden hanteren we transparante
uitsluitingscriteria.
Uitgesloten zijn zorgvragers:
Uitgesloten zijn zorgvragers:
- Met een behoefte aan (zeer) intensieve persoonlijke begeleiding welke verder reikt dan de aanwezige reguliere begeleiding;
- Die hun huis niet meer als een veilige omgeving ervaren;
- Die andere cliënten of medewerkers discrimineren;
- Met totale desoriëntatie in tijd, plaats en persoon;
- Met wegloopgedrag;
- Die suïcidaal gedrag vertonen;
- Met claimend gedrag zodat 1-op-1 begeleiding nodig is, of niet alleen kunnen zijn in de woning wat zich uit in storend gedrag voor anderen;
- Met ernstige onrust en bewegingsdrang, decorumverlies, verbale en non-verbale agressie. Gedrag dat niet te beïnvloeden is door frequent positieve aandacht;
- Met zeer intensieve lichamelijke zorgvragen;
- Met actuele (soft)drugs- en/of alcoholverslaving;
- Met psychoses;
- Met agressieproblemen of seksueel ongewenst gedragingen die onveilig zijn voor de groep;
- Met agressieproblemen of seksueel ongewenst gedragingen die onveilig zijn voor de groep;
- Met ernstige psychiatrische problematiek, die bijvoorbeeld een gesloten opname vereist.
Artikel 12 Klachten en geschillen
Wanneer u tevreden bent met de door ons geleverde zorg, dan kunt u dat ook aan ons laten
weten
Klachten
Wat kunt u doen met een klacht over ons?
Wij hebben een klachtenregeling die u kunt raadplegen op onze website of in uw dossier. Daarin staat waar u uw klacht kunt indienen en hoe uw klacht bij ons wordt behandeld. Als u dat wilt kunt u deze regeling ook van ons op papier krijgen.
Wij hebben een klachtenregeling die u kunt raadplegen op onze website of in uw dossier. Daarin staat waar u uw klacht kunt indienen en hoe uw klacht bij ons wordt behandeld. Als u dat wilt kunt u deze regeling ook van ons op papier krijgen.
Wij hebben een functionaris aangesteld die u helpt om samen met ons een oplossing te
vinden als u niet tevreden bent over ons. Deze functionaris is gratis voor u en kan u ook
adviseren over verschillende andere instanties waar u terecht kunt met uw klacht. Ook als
deze functionaris bij ons in dienst is, kan deze volledig onafhankelijk te werk gaan.
Wat als uw klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld?
Als uw klacht niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, dan kunt u een geschil aanhangig maken op de wijze zoals beschreven hier onder 6.2 Geschillen en op de website van de Geschillencommissie.
Als uw klacht niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, dan kunt u een geschil aanhangig maken op de wijze zoals beschreven hier onder 6.2 Geschillen en op de website van de Geschillencommissie.
Geschillen
Welke procedure geldt er bij een geschil?
Een geschil kunt u voorleggen aan de Geschillencommissie Een geschil wordt in principe afgedaan door de Geschillencommissie en alleen in uitzonderingssituaties kan het geschil daarna nog aan de rechter worden voorgelegd.
Een geschil kunt u voorleggen aan de Geschillencommissie Een geschil wordt in principe afgedaan door de Geschillencommissie en alleen in uitzonderingssituaties kan het geschil daarna nog aan de rechter worden voorgelegd.
Geldt er een termijn voor het aanhangig maken van een geschil?
U moet binnen 12 maanden na de datum waarop u uw klacht bij ons indiende, het geschil indienen bij de Geschillencommissie.
U moet binnen 12 maanden na de datum waarop u uw klacht bij ons indiende, het geschil indienen bij de Geschillencommissie.
Gelden er voorwaarden voor het aanhangig maken van een geschil?
U moet uw klacht eerst bij ons hebben ingediend. Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost of niet binnen de termijn (6 weken, eventueel te verlengen tot 10 weken) is behandeld, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie.
U moet uw klacht eerst bij ons hebben ingediend. Als uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost of niet binnen de termijn (6 weken, eventueel te verlengen tot 10 weken) is behandeld, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie.
Moet u een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
U kunt ook naar de rechter gaan. Als het geschil over het handelen of nalaten van een BIG geregistreerde zorgverlener gaat, kunt u ook naar de tuchtrechter gaan. Als u echter voor de Geschillencommissie kiest, zijn wij aan die keuze gebonden.
Tenderhands Care is als zorgaanbieder via de branche organisatie SPOT aangesloten bij de Quasir Geschillencommissie.
U kunt ook naar de rechter gaan. Als het geschil over het handelen of nalaten van een BIG geregistreerde zorgverlener gaat, kunt u ook naar de tuchtrechter gaan. Als u echter voor de Geschillencommissie kiest, zijn wij aan die keuze gebonden.
Tenderhands Care is als zorgaanbieder via de branche organisatie SPOT aangesloten bij de Quasir Geschillencommissie.
Kunnen wij een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie?
Ook wij kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie. Daarvoor hebben wij wel uw instemming nodig. .
Ook wij kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie. Daarvoor hebben wij wel uw instemming nodig. .
Kunnen geschillen over alle onderwerpen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie?
Geschillen over aansprakelijkheid voor schade die een financieel belang van € 25.000 te boven gaan, worden niet behandeld door de Geschillencommissie.
Geschillen over aansprakelijkheid voor schade die een financieel belang van € 25.000 te boven gaan, worden niet behandeld door de Geschillencommissie.
Artikel 13 Einde van de overeenkomst
Wanneer eindigt de overeenkomst?
De overeenkomst eindigt:
Als de periode waarvoor wij de overeenkomst hebben gesloten is verstreken;
Als u en wij dat allebei willen;
Na een eenzijdige opzegging van de overeenkomst door ons in de situaties opgesomd in en met inachtneming van het bepaalde onder: Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
Na een eenzijdige opzegging van de overeenkomst door u met inachtneming van het bepaalde onder: Kunt u de overeenkomst opzeggen? Op het moment dat u buiten ons werkgebied gaat wonen;
Als het zorgkantoor of de zorgverzekeraar ons niet meer betaalt voor de zorgverlening aan u en u zelf ook niet bereid bent voor de zorgverlening te betalen;
Ingeval van ontbinding door de rechter;
Bij uw overlijden
De overeenkomst eindigt:
Als de periode waarvoor wij de overeenkomst hebben gesloten is verstreken;
Als u en wij dat allebei willen;
Na een eenzijdige opzegging van de overeenkomst door ons in de situaties opgesomd in en met inachtneming van het bepaalde onder: Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
Na een eenzijdige opzegging van de overeenkomst door u met inachtneming van het bepaalde onder: Kunt u de overeenkomst opzeggen? Op het moment dat u buiten ons werkgebied gaat wonen;
Als het zorgkantoor of de zorgverzekeraar ons niet meer betaalt voor de zorgverlening aan u en u zelf ook niet bereid bent voor de zorgverlening te betalen;
Ingeval van ontbinding door de rechter;
Bij uw overlijden
Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
De overeenkomst kan door ons worden opgezegd met een e-mail of brief en met inachtneming van een redelijke opzegtermijn als: Wij de zorg die u nodig heeft niet (meer) kunnen of mogen verlenen. Bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat wij geen goede zorg meer kunnen bieden of na een nieuw(e) indicatiebesluit/ (-stelling); U en/of uw naasten de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt (nakomen) of u en/of uw naasten zich zodanig gedraagt (gedragen) dat voortzetting van de overeenkomst niet van ons verwacht kan worden; Er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging, die wij met u hebben besproken.
De overeenkomst kan door ons worden opgezegd met een e-mail of brief en met inachtneming van een redelijke opzegtermijn als: Wij de zorg die u nodig heeft niet (meer) kunnen of mogen verlenen. Bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat wij geen goede zorg meer kunnen bieden of na een nieuw(e) indicatiebesluit/ (-stelling); U en/of uw naasten de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt (nakomen) of u en/of uw naasten zich zodanig gedraagt (gedragen) dat voortzetting van de overeenkomst niet van ons verwacht kan worden; Er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging, die wij met u hebben besproken.
Wat gebeurt er als wij de overeenkomst opzeggen?
Als wij de overeenkomst opzeggen om één (of meer) van de redenen als hiervóór vermeld:
Als wij de overeenkomst opzeggen om één (of meer) van de redenen als hiervóór vermeld:
Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
wij zullen ons best doen om u te helpen bij het zoeken naar een passend alternatief en u wijzen op de mogelijkheid een klacht in te dienen.
U krijgt desgevraagd een kopie mee van het zorgdossier.
wij zullen ons best doen om u te helpen bij het zoeken naar een passend alternatief en u wijzen op de mogelijkheid een klacht in te dienen.
U krijgt desgevraagd een kopie mee van het zorgdossier.
Alleen met uw uitdrukkelijke toestemming geven wij informatie over u aan een zorgaanbieder
die de zorg overneemt.