Privacyreglement
Inhoudsopgave
- Inleiding........................................................................................................................................................ 3
- Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen ..................................................................................................................... 3
- 1.1 begripsbepalingen............................................................................................................................................... 3
- 1.2 Reikwijdte van dit reglement ........................................................................................................................…5
- 1.3 Doel van het reglement..................................................................................................................................... 5
- 1.4 Omschrijving van betrokkenen........................................................................................................................ 5
- Hoofdstuk 2 Rechtmatige verwerking persoonsgegevens........................................................................... 5
- 2.1 Voorwaarden voor rechtmatige verwerking..........................................................................................….. 5
- 2.2 Verwerking van persoonsgegevens................................................................................................................6
- Hoofdstuk 3 Specifieke regels voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens .....................7
- 3.1 Gezondheid ........................................................................................................................................................... 7
- 3.2 Erfelijke eigenschappen..................................................................................................................................... 7
- 3.3 Wetenschappelijk onderzoek/statistiek.........................................................................................................7
- 3.4 Godsdienst/levensovertuiging......................................................................................................................... 7
- 3.5 Ras.............................................................................................................................................................................8
- 3.6 Lidmaatschap vakbond.......................................................................................................................................8
- 3.7 Algemene uitzonderingen; restbepalingen..................................................................................................8
- Hoofdstuk 4 Organisatorische verplichtingen....................................................................................................8
- 4.1 Geheimhouding.....................................................................................................................................................8
- 4.2 Bewaren van persoonsgegevens.....................................................................................................................9
- 4.3 Beveiliging van persoonsgegevens................................................................................................................9
- 4.4 Kwaliteit gegevensverwerking.........................................................................................................................9
- 4.5 Klachtenbehandeling...........................................................................................................................................9
- 4.5.1 klachtprocedure ................................................................................................................................................9
- 4.5.2 Uitsluitingsctiteri….....…………………………………………………………………………………………...............................10
- 4.5.3 Collegebescherming persoonsgegevens ...............................................................................................10
- 4.5.4 Gedragscode....................................................................................................................................................10
- Hoofdstuk 5 Rechten van betrokkenen..............................................................................................................11
- 5.1 Informatieplicht...................................................................................................................................................11
- 5.2 Recht op inzage van persoonsgegevens................................................................................ ...................11
- 5.3 Recht op aanvulling-, correctie- verwijdering of vernietiging van persoonsgegevens...............11
- 5.4 Recht op vertegenwoordiging ......................................................................................................................12
- 5.5 Recht op verzet...................................................................................................................... ............................12
- 5.6 Onkostenvergoeding ........................................................................................................................................12
- Hoofdstuk 6 Melding verwerking van persoonsgegevens bij DAP .........................................................13
- 6.1 Vrijgestelde verwerkingen..............................................................................................................................13
- Hoofdstuk 7 Bewaartermijn van gegevens ............................................................................ ........................14
- 7.1 Persoonsgegevens van patiënt/cliënt..........................................................................................................14
- 7.2 Persoonsgegevens Personeel........................................................................................................................15
- Hoofdstuk 8 Overgangs- en slotbepalingen ...................................................................................................15
- 8.1 Wijzigingen, indiensttreding en inzage van dit reglement...................................................................15
Inleiding
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
1.1 Begripsbepalingen
persoonsgegevens
Verwerking van persoonsgegevens
Verstrekken van persoonsgegevens
Verzamelen van persoonsgegevens
Bestand
Verantwoordelijke
Elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.
Bewerker
Betrokkene
Derde
MIC
MIM
Ontvanger
Personeelsdossier
Toestemming van de betrokkene
Collegebescherming persoonsgegevens
AVG
Wvggz en Wzd
WGBO
DAP
1.2 Reikwijdte van dit reglement
1.3 Doel van het reglement
1.4 Omschrijving van betrokkenen
- cliënten (personen die gebruik maken van de diensten van Tenderhands Care of hun wettelijke vertegenwoordiger(s);
- cliënten (personen die gebruik maken van de diensten van Tenderhands Care of hun wettelijke vertegenwoordiger(s);
- personen die Tenderhands Care wil benaderen teneinde hen te bewegen een rechtsverhouding aan te gaan.
Hoofdstuk 2 Rechtmatige verwerking persoonsgegevens
2.1 Voorwaarden voor rechtmatige verwerking
1. Persoonsgegevens worden in overeenstemming met dit reglement op behoorlijke en zorgvuldige
wijze verwerkt en alleen voor welbepaalde, uitdrukkelijke omschreven en gerechtvaardigde
doeleinden (art 6 en art 7 van de AVG)
Evaluatie en onderzoek van de zorg-, hulp- en dienstverlening;
De verantwoording van Tenderhands Care aan zorgverzekeraars, en aan de overheid conform dit reglement, de geldende voorschriften en wettelijke verplichtingen.
2.2 Verwerking van persoonsgegevens
Hoofdstuk 3 Specifieke regels voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens
3.1 Gezondheid
3.2 Erfelijke eigenschappen
3.3 Wetenschappelijk onderzoek/statistiek
3.4 Godsdienst/levensovertuiging
Verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek is toegestaan indien het onderzoek een algemeen belang dient, de verwerking voor het betreffende onderzoek of de betreffende statistiek noodzakelijk is, het vragen van uitdrukkelijke toestemming onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning kost of bij de uitvoering is voorzien in zodanige waarborgen dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet onevenredig wordt geschaad.
3.5 Ras
3.6 Lidmaatschap vakbond
3.7 Algemene uitzonderingen; restbepalingen
Hoofdstuk 3 Specifieke regels voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens
4.1 Geheimhouding
4.2 Bewaren van persoonsgegevens
4.3 Beveiliging van persoonsgegevens
4.4 Kwaliteit gegevensverwerking
4.5 Klachtenbehandeling
4.5.1 klachtprocedure
4.5.2 Uitsluitingscriteria Cliënten
- waarbij specifieke verpleegkundige handelingen voorkomen ,bv Medisch specialistisch Verpleging
- die thuis gedialyseerd worden
- waarbij vrijheidsbeperkende maatregelen genomen moeten worden
- met een acute alcohol en/of drugverslaving
- met psychoses
- die suïcidaal gedrag vertonen
- die andere cliënten of medewerkers discrimineren
- met ernstige psychiatrische problematiek, die bv. Een geslote opname vereist
- die hun huis niet meer als een veilige omgeving ervaren
- met wegloop gedrag
- met agressieproblemen of seksueel ongewenst gedrag ,verbale en non verbale agressie.
4.5.3 De Autoriteit Persoonsgegevens(DAP)
4.5.4 Gedragscode
Hoofdstuk 5 Rechten van betrokkenen
5.1 Informatieplicht
5.2 Recht op inzage van persoonsgegevens (Wabvpz)
5.3 Recht op aanvulling-, correctie- verwijdering of vernietiging van persoonsgegevens
5.4 Recht op vertegenwoordiging
5..5 Recht op verze
5.6 Onkostenvergoeding
Hoofdstuk 6 Melding verwerking van persoonsgegevens bij De Autoriteit Persoonsgegevens (DAP)
6.1 Vrijgestelde verwerkingen
Hoofdstuk 7 Bewaartermijn van gegevens
7.1 Persoonsgegevens van patiënt/cliënt
- Zorg- en cliëntendossiers (Papier en elektronisch) Voor 01-01-2023 ..................................... 7 jaar
- Zorg- en cliëntendossiers (Papier en elektronisch) Vanaf 01-01-2023 .................................... 10 jaar
- Administratieve gegevens........................................................................................................................... 5 jaar
- Klachten ........................................................................................................................................................... 2 jaar
- Meldingen in MIM .......................................................................................................................................... 10 jaar
- Meldingen en signalen in MIC** ................................................................................................................ 10 jaar
- Medische gegevens......................................................................................................................................... 15 jaar
- Medicatie overzichten*** .............................................................................................................................. 15 jaar
- persoonlijke werkaantekeningen hulpverlener .................................................................................... 0,5 jaar
- Toedienlijsten medicatie .............................................................................................................................. 2 jaar
- Camerabeelden .............................................................................................................................................. 30 dagen
7.2 Persoonsgegevens Personeel
- Personeelsdossiers ...................................................................... 5 jaar na einde dienstverband
- administratieve gegevens ......................................................... 5 jaar sociale wetgeving
- ................................................................................................................7 jaar fiscale wetgeving
- ................................................................................................................ 2 jaar pensioenvoorziening
- medische gegevens (bij. Hepatitis B registratie) ..................... 5 jaar na einde dienstverband